Når eg går inn på heimesida til Herøy kommune, og klikkar på politiske møter og dokument, finn eg ikkje noko om kontrollutvalet. Sjølv når eg søkjer i søkefeltet der. Men eg finn ei lenkje til Vest Kontroll, og der står Herøy kontrollutval. Men kvifor ikkje på Herøy kommune si heimeside?
Men dette er kanskje noko ein kan leve med. Men langt meir alvorleg er det at kontrollutvalet ikkje gjer jobben sin slik at ein kan få tillit til det arbeidet dei gjer. Er er ikkje den einaste som seier det, dessverre. Eg er temmeleg sikker på at det er fleire enn eg i denne sal som har skrantande tillit til arbeidet kontrollutvalet har gjort.
Kritikken av kontrollutvalet i lokalavisa har vore knallhard, utan at det vert gjort noko særleg med det. Det ser ut at taktikken er «å stikke hovudet i sanden og vone det går over». Men det skal vere openheit, også i kontrollutvalet. Korkje formannskap eller kommunestyret har vorte informerte om personsakene.
I lokalavisa kan vi lese at kontrollutvalet har vore overflatiske i konkrete brot på lover, avtalar og på kommunen sine eigne etiske prinsippa om «respekt, tillit og samhandling». Vedtaket er tufta på ufullstendige og til dels feilaktige opplysningar, skriv innsendaren, som har gode bevis i saka, og vedkomande har heller ikkje vorte førespurd om opplysningane sine frå kontrollutvalet.
Bjørn Martin Aasen: Har ikkje fått tilbakemelding eller svar
Ei sak har alltid minst to sider. Kontrollutvalet har i denne saka berre høyrt sida til forvaltinga/rådmannen som kritikken er reist mot, ikkje kva dei enkelt råka personane har å seie. Kvifor berre den eine parten? Kva tillit kan innbyggarane då ha til kontrollutvalet? Utvalet er eit politisk organ som skal ivareta og verne innbyggarane og tilsette, sjå til at forvaltinga fylgjer avtalar, lover og vedtak.
Personleg har eg fått opplysningar om illojale handlingar frå forvaltinga i Herøy som har gått utover personar. Eg trur neppe kontrollutvalet har handsama desse i saka over. Eg finn i alle fall ikkje sakene i møteprotokollane deira. Personane det gjeld er redde for at viss dei melder frå om sakene, så vert det teke ille opp og dei vert utsette for represaliar. Døma er fleire frå ulike arbeidsplassar og ulike sjefar. Dette er ei oppgåve for rådmannen å ta tak i. Er den han som står bak ei eller fleire av sakene, ja, så er det så alvorleg at ein setterådmann må sjå på saka. Vi skal ikkje ha det slik i Herøy kommune!
I Kommunal rapport frå 28. mars i år skriv dagleg leiar i Norges Kommunerevisorforbund at dei ynskjer synlege kontrollutval som tek initiativ, og er spydspissar i den kommunale eigenkontrollen. Demokrati fordrar openheit og at ein er tilgjengeleg. Det skal vere mogeleg for innbyggarane å ta kontakt med politikarane å få innsyn i saker folkevalde organ handsamar. Det same må gjelde kontrollutvalet. Ein kan ikkje gøyme seg bort på heimesidene til Vest Kontroll. Kontrollutvalet sjølve må krevje at det vert presentert på lik linje med andre kommunale utval. Det gjeld også sakene dei tek opp.
Viser elles til forskrift om kontrollutval i kommunar og fylkeskommunar i Lovdata, med vekt på § 4. Tilsyn og kontroll. Og § 5. Innhentning av opplysningar.
Kjell Runde
Folkelista